O Grupie

Unimot na konferencji poświęconej praktyce realizacji celów klimatycznych w logistyce i transporcie

Data publikacji: 18.04.24

image

17-18 kwietnia 2024 r. w Gdyni odbyła się konferencja poświęcona praktyce realizacji celów klimatycznych w logistyce i transporcie. Konferencja zgromadziła liderów biznesu oraz ekspertów organizacji branżowych, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami oraz zaprezentowali m.in. najnowsze technologie proklimatyczne w biznesie. Partnerami wydarzenia byli m.in. DNV, Deloitte i Grupa Unimot.

Podczas konferencji omawiano wyzwania i praktyczne rozwiązania związane z realizacją celów klimatycznych, takie jak te dotyczące pomiaru śladu węglowego, dekarbonizacji łańcuchów dostaw czy zgodności działalności przedsiębiorstw z Dyrektywą CSRD. Celem wydarzenia było zachęcenie organizacji do dzielenia się dobrymi praktykami w zakresie dokonywanych zmian.

Przedstawiciel Deloitte rozpoczął merytoryczną część konferencji, omawiając główne wyzwania klimatyczne, przed którymi stoją przedsiębiorstwa w kontekście dostosowania się do nadchodzących zmian w obszarze zrównoważonego rozwoju. Zaprezentował również rozwiązania proklimatyczne w transporcie lądowym, zwracając uwagę na poziom wyzwań transformacyjnych oraz istniejące już sposoby wspierające dekarbonizację w poszczególnych segmentach transportu i logistyki.

Firmy, które w najbliższym czasie nie opracują i nie wdrożą strategii dekarbonizacji zgodnej z poziomem ambicji porozumienia paryskiego, nie spełnią oczekiwań swoich klientów w tym zakresie. Będą również miały trudności ze zrealizowaniem wymogów prawnych wynikających z Dyrektywy CSRD – mówi Tomasz Gasiński, dyrektor w zespole ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte.

Tematem dyskusji na konferencji był również rozwój biopaliw. Przedstawiciel Grupy Unimot omówił potencjał oleju napędowego HVO 100%, który umożliwia redukcję emisji CO2 nawet o 94% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym B0, stanowiąc rozwiązanie dla firm z sektora transportu i logistyki.

– Korzystanie z HVO nabiera szczególnego znaczenia w kontekście wymogów rynkowych oraz regulacyjnych, takich jak pakiet Fit for 55 oraz Dyrektywa CSRD. Jako lider wśród niezależnych importerów paliw ciekłych i gazowych w Polsce, zależy nam na oferowaniu rozwiązania, które wpisuje się w realizację strategii dekarbonizacji dla firm z sektora transportu i logistyki, jak i dla wszystkich przedsiębiorstw korzystających z usług tych branż – mówi Wojciech Iwulski, climate solutions director w Grupie Unimot.

Innowacyjne rozwiązania w logistyce morskiej, mające na celu zarówno poprawę efektywności operacyjnej, jak i ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko, zostały omówione podczas panelu poświęconego technologii proklimatycznych w logistyce morskiej przez przedstawiciela DNV.

– W branży morskiej widzimy obecnie bardzo dynamiczne zmiany w kwestii realizacji celów proklimatycznych. Z jednej strony wynika to z odgórnych regulacji – takich jak Fit for 55, czy planowane regulacje IMO, z drugiej z presji wywieranych przez właścicieli cargo. W najbliższym czasie będziemy obserwować znaczący wzrost zapotrzebowania na paliwa alternatywne, których podaż może być zbyt mała, żeby zaspokoić zapotrzebowanie wszystkich sektorów. Dlatego armatorzy, w celu spełnienia regulacji, zdecydowanie powinni zainwestować w rozwiązania pozwalające zmniejszyć zapotrzebowanie energetyczne floty, takie jak na przykład napędy wspomagane energią wiatru, lub rozważyć zastosowanie zeroemisyjnych napędów – mówi Paweł Grobelny, senior surveyor w DNV Poland.

Podczas konferencji omówiono również kwestię pomiaru śladu węglowego przez przedsiębiorstwa. Ekspert firmy DNV przedstawił systemy zarządzania jako narzędzia, które mogą zapewnić rzetelne dane do obliczeń śladu węglowego organizacji.

– Organizacje stoją obecnie przed wyzwaniem dekarbonizacji swojej działalności. Dla części z nich jest to wymaganie prawne, a dla wielu będzie oczekiwaniem interesariuszy w ramach łańcucha wartości. Dostępność kompletnych i rzetelnych danych do obliczeń emisji gazów cieplarnianych jest niezbędna do zapewnienia wiarygodnych wyników w zakresie śladu węglowego. Funkcjonujące w organizacjach systemy zarządzania np. ISO14001 System Zarządzania Środowiskowego czy ISO50001 System Zarządzania Energią, stanowią dobre narzędzia gwarantujące podejście procesowe i uwzględnienie wszystkich danych wymaganych do poprawnych obliczeń śladu węglowego – mówi Michał Skup, senior lead auditor w DNV Poland.

Partnerami wydarzenia byli również CIRE.pl, Polska Platforma LNG i bioLNG, FOCUS on Business, Związek Pracodawców Forum Okrętowe, Invest in Pomerania oraz Polska Izba Biegłych Rewidentów.

Polecamy również

Grupa Unimot sponsorem 43 edycji kultowego Rajdu Polskie Safari

Grupa Unimot, niezależna grupa multienergetyczna, po raz kolejny została sponsorem renomowanego...

26 lipca 2024

Zobacz więcej

AVIA GO: rusza aplikacja mobilna sieci stacji paliw AVIA w Polsce

UNIMOT, multienergetyczna grupa kapitałowa zarządzająca siecią stacji AVIA w Polsce,...

2 lipca 2024

Zobacz więcej