Menu

Odpowiedzi na pytania z Dnia Inwestora UNIMOT online

W dniu 16 czerwca 2020 r. odbył się online Dzień Inwestora UNIMOT podczas którego była możliwość zadawania pytań. Ze względu na ograniczony czas trwania tego spotkania nie na wszystkie pytania prowadzący mogli udzielić odpowiedzi.

Zamieszczamy je teraz poniżej.


Jakie zagrożenia widzi Spółka na drodze swojego rozwoju w perspektywie najbliższych 2,3 czy 5 lat? Które z tych zagrożeń uważa Spółka za poważne na tyle, że mogą się zmaterializować lub ich prawdopodobieństwo jest duże lub bardzo duże?

Wyzwaniem może okazać się przede wszystkim otoczenie gospodarcze w związku z pandemią COVID-19 – wraz ze spadkiem PKB możemy spodziewać się spadku popytu na paliwa. Możemy sobie też wyobrazić wprowadzanie nowych przepisów prawnych i nowych opłat dla branży, co oczywiście nie byłoby korzystne dla firm takich jak nasza. Nie oceniamy jednak tych ryzyk jako bardzo duże, a jeśli pojawią się chociaż częściowo – będziemy na nie przygotowani. Jesteśmy elastyczną, sprawnie działającą organizacją i świetnie potrafimy dostosowywać się do zmieniającego otoczenia – pokazaliśmy to już nie raz.

Dlaczego nie rozwijają Państwo siatki stacji w sposób analogiczny jak spółka Dino, która stawia najpierw na gęstość wokół węzłów logistycznych a dopiero później na zasięg?

Dokładnie tak robimy. Jesteśmy obecni na 13 bazach logistycznych w kraju i szczególnie w otoczeniu baz poszukujemy partnerów.

Czy ukończenie przekopu Mierzei Wiślanej wpłynie w jakiś sposób na import z Bałtyku?

Naszym zdaniem bez budowy terminala paliwowego w Elblągu nic się nie zmieni. Sam kanał będzie zbyt mały do obsługi takiej wielkości statków, żeby to było dla nas opłacalne.

Prezes Sikorski informował, że Unimot zakłada sprowadzenie jeszcze 4-5 tankowców z ropą naftową w 2020 roku. Kiedy można spodziewać się kolejnych transportów, z jakich kierunków i do jakich odbiorców?

Chcemy zrealizować do końca roku jeszcze kilka dostaw. Kierunek zakupu ten sam: Arabia Saudyjska oraz USA. Rynki zbytu to kraje Europy Centralnej i Wschodniej.

Jakie dynamiki wzrostu przychodów i zysku netto jako cała grupa planujecie w najbliższych kwartałach i latach?

W kolejnych okresach chcemy dalej dynamicznie się rozwijać i osiągać dodatnie dynamiki zysków. Proszę pamiętać jednak, że poziom naszych przychodów zależy w dużej mierze od rynkowej ceny oleju napędowego, a zysk netto jest zazwyczaj mocno zanieczyszczony wpływem wyceny zapasów, o której zawsze dokładnie mówimy. W związku ze zmieniającym się otoczeniem zewnętrznym (potencjalne przejęcie Lotosu przez PKN Orlen, a także sytuacja z pandemią COVID-19), z konkretnymi prognozami nie wybiegamy daleko w przód. Jeśli chodzi o bieżący rok – tak jak już mówiliśmy, jesteśmy obecnie na etapie analiz naszej aktualnej prognozy i niebawem zapadnie decyzja o ewentualnej korekcie.

Podajecie, że jesteście w TOP 5 największych hurtowników w sprzedaży ON – kto jest oprócz was w tym TOP5?

Orlen, Lotos, BP, Solumus. Import zaczął też niedawno Anwim.

Utrzymywanie zapasu produktów jako 16% zrealizowanego wolumenu – 16% wolumenu rocznego? Czyli ok. 40 dni – dobrze to rozumiem?

Tak. Precyzyjniej to ok 16% rocznego importu pomniejszonego o eksport.

Na jakie kroki Waszym zdaniem będzie musiał zdecydować się Orlen, aby KE zgodziła się na fuzję z Lotosem? Jak te kroki mogą wpłynąć na biznes Unimotu (zarówno w pozytywnych jak i negatywnych scenariuszach)?

Czekamy na decyzje Komisji Europejskiej i wtedy będziemy reagować. Na dzisiaj widzimy wiele możliwych wariantów rozwoju sytuacji.

Czy sprzedajcie paliwa lotnicze i ile to stanowi u Was w sprzedaży w roku 2019?

Sprzedawaliśmy w zeszłym roku – wolumen był poniżej 2% sprzedaży paliw. Obecnie nie sprzedajemy ze względu na pandemię COVID-19.

Mówiliście Państwo, że import też funkcjonuje nawet jak cena i popyt spada mocno (np. z powodu Covid). Możecie Państwo to raz jeszcze przybliżyć i wyjaśnić? Bo w teorii to rafinerie powinny upychać wtedy towar i luka importowa powinna się mocno zamykać w takim okresie. Dlaczego tak się nie dzieje?

W związku z tym, że diesel używany jest głównie jako paliwo gospodarcze (transport, rolnictwo, budownictwo), popyt na niego nie spadł znacząco w wyniku COVID-19. Spadki konsumpcji dotknęły głównie benzynę i paliwo lotnicze. Rafinerie mając nadwyżki tych ostatnich musiały zmniejszyć produkcję, co wiązało się automatycznie z mniejszymi ilościami wyprodukowanego diesla. A to powodowało wzrost luki importowej.

Jak pandemia wpływa na wolumeny w chwili obecnej – porównanie czerwca 2020 do czerwca 2019? Z informacji o traffiku na autostradach nie widać, aby wrócił on do swoich normalnych poziomów.

Jeśli chodzi o czerwiec to wolumeny na stacjach są podobne do tych sprzed roku. Widzimy nieznaczny wzrost, jeśli chodzi o olej napędowy i nieznaczny spadek w przypadku benzyny i gazu LPG. W hurcie, w oleju napędowym także widzimy wzrosty r/r.

Magazyny Energii, Czy Unimot myśli o tym temacie?

Tak, prowadzimy prace rozwojowe z naszą siostrzaną spółką PZL Sędziszów oraz przyglądamy się rozwiązaniom, które już funkcjonują na rynku.

Czy macie w swojej ofercie LEKKIE TRACKIERY instalowane na dachu betonowym budynku? Proszę o kontakt, jeżeli takowe trackiery macie.

Jesteśmy w stanie zrealizować instalację na każdej konstrukcji. Trackery w naszej ofercie są dostępne na indywidualne zamówienie ze względu na bardzo małe zainteresowanie tego typu rozwiązaniami. W sprawie szczegółów prosimy o bezpośredni kontakt z nami i powołanie się na konferencję.

Avia Solar także będzie sprzedawał i montował pompy ciepła?

Myślimy już o produktach/usługach, które mogłyby być komplementarne do fotowoltaiki, a pompy ciepła, obok np. magazynów energii, do nich należą. Na tę chwilę jednak skupiamy się na rozwoju fotowoltaiki, a dodatkowe elementy ofert będziemy dołączać sukcesywnie.

Czy myśleli Państwo nad otworzeniem stacji AVIA w Świdniku lub jego bezpośrednim pobliżu? W mieście działa klub sportowy o tej samej nazwie, więc Wasza stacja paliw powinna cieszyć się tam dużym zainteresowaniem i sympatią klientów.

Jesteśmy otwarci na wszystkie lokalizacje, jeśli tylko spełniają warunki biznesowe. Badamy rynek, pozyskujemy nowe lokalizacje, natomiast na tę chwilę nie mamy w Świdniku żadnego otwartego projektu. Jeśli jednak pojawi się taka możliwość i ktoś ze Świdnika będzie zainteresowany franczyzą AVIA, to chętnie ja rozważymy.

Jak ten oddział w Chinach działa/zarabia?

W Chinach sprzedajemy oleje silnikowe sprowadzane z Holandii.

Jak wygląda bilans biopaliw/biodiesla? Czy ten rynek też w dużej części jest oparty o import? Czy można prosić o kilka słów na ten temat?

Produkcja pokrywa konsumpcję z niewielkim eksportem.

Zapraszamy też do zapoznania się z zamieszczonymi na naszej stronie internetowej materiałami z Dnia Inwestora:

wideo: link
prezentacja: link