Menu

Konferencja prasowa UNIMOT – Blinkee.City

Pytania i odpowiedzi z lunchu prasowego poświęconego omówieniu inwestycji UNIMOT w blinkee.city, z dnia 18.06.2019

 

  1. Czy biznes jest skalowalny? Jak ma się wielkość inwestycji do rozwoju biznesu?

Będziemy bardzo szczegółowo monitorować wykonanie biznesplanu, który założyliśmy i weryfikować na bieżąco potrzeby inwestycyjne – w przypadku zwiększonego popytu i lepszych niż zakładaliśmy przychodów, spółka blinkee będzie sukcesywnie wykorzystywać udostępnione przez UNIMOT finansowanie. Wszystkie wydatki będą skrupulatnie monitorowane pod kątem zyskowności – będziemy elastycznie reagować na zmieniającą się sytuację rynkową.

  1. Czy dla UNIMOT ta współpraca także oznacza rozwój dla Avii?

Oczywiście. AVIA jako nowoczesna sieć franczyzowa nie koncentruje się tylko na rozwoju sprzedaży paliw, ale podążamy także za światowymi trendami takimi jak sharing, e-mobility, c-strore. Co za tym idzie – chcemy dostarczać naszym franczyzobiorcom rozwiązania biznesowe, które mogą efektywnie zaoferować swoim klientom. Zwiększa to atrakcyjność naszej oferty zdecydowanie wyróżniając ją na rynku wśród konkurencji.

  1. Spodziewana synergia to punkty ładowania blinkee.city na stacjach AVIA – ile może zająć realizacja tego planu?

Prace nad koncepcją już trwają, wstępne założenia techniczne i model biznesowy są w trakcie opracowywania. Pierwsze prototypy testowe punktów ładowania mogą się pojawić w tym roku lub na początku 2020 r. Jeżeli faza testów przebiegnie z sukcesem, w 2020 roku zostaną wdrożone kolejne punkty.

  1. W jaki sposób akcjonariusze UNIMOTU mają rozumieć tę inwestycję? Jaki UNIMOT osiągnie z tego zysk? Czy zainwestowana kwota jest wg Was duża?

Wydatki w większości będą przeznaczone na zakup sprzętu do sharingu oraz w drugiej kolejności na ulepszenie funkcjonalności systemu IT dla klientów, a także wydatki marketingowe. Patrząc na wielkość rynku i nieograniczony potencjał, 9,5 mln nie jest w skali biznesu UNIMOT kwotą dużą. Pozwoli natomiast zająć blinkee.city pozycję dominujące w kilku lub nawet kilkunastu miastach w Polsce oraz pojawić się w nowych lokalizacjach za granicą. Umożliwi też rozwinięcie oferty franczyzowej, którą będziemy proponować franczyzobiorcom na stacjach AVIA.

  1. Jaki jest pomysł UNIMOT na zapewnienie energii do stacji ładowania na stacjach AVIA?

W Grupie UNIMOT mamy spółkę, która zajmuję się sprzedażą energii do klientów biznesowych i chcemy to wykorzystać. Nie wykluczamy jednak kooperacji również z innymi dostawcami.

  1. Jak oceniacie potencjał rynku elektromobilności w Polsce?

Patrząc na trendy światowe oraz nastawienie Polaków do elektromobilności i idei sharingu – jesteśmy pewni, że ten rynek będzie rósł w najbliższych latach w tempie geometrycznym. Proszę spojrzeć na Warszawę, która jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się europejskich miast w obszarze sharingu elektrycznych hulajnóg, samochodów i skuterów. Wiele krajów wyznaczyło już nawet daty końca produkcji samochodów spalinowych – np. Norwegia ma zaprzestać produkcji do 2025 roku. Kwota inwestycji przez największe światowe koncerny motoryzacyjne w elektromobilność jest tak duża, że ciężko spodziewać się odwrotu. Pytanie więc nie brzmi czy cały rynek przestawi się na elektromobilność, ale jak szybko się to wydarzy. Każda firma chcąca utrzymać się na rynku musi być na to gotowa.

  1. Za jaki czas będzie można mówić o sukcesie tej współpracy? 3-4 lata?

Pierwsze efekty będą widoczne już w pierwszym roku naszej współpracy, gdy osiągane synergie przełożą się na zwiększenie udziałów w rynku i zysków oraz zbudowaniu lojalnej bazy użytkowników blinkee.city. Bezpośrednio w UNIMOT liczymy na dynamiczne wdrażanie wspomnianej oferty franczyzowej na kolejnych stacjach AVIA. Kolejnym dużym wydarzeniem będzie wprowadzenie do floty samochodów elektrycznych, ale to perspektywa kilku kolejnych lat. W ciągu najbliższych 3 lat zakładamy zwiększenie zyskówbBlinkee.city co najmniej kilkukrotnie.

  1. Jakie będzie zaangażowanie Unimotu w rozwój blinkee.city? Marketing także?

Poza zaangażowaniem kapitałowym będziemy mocno wspierać blinkee.city pod kątem biznesowym – brać udział w zarządzaniu firmą i wdrażać najlepsze standardy. Bazując na naszych doświadczeniach w zarządzaniu projektami z różnych obszarów energetyki, przygotowaliśmy wspólnie konkretny biznes plan, którego realizację będziemy wpierać. Do Zarządu blinkee.city dołączył doświadczony menedżer z UNIMOT, a jako doradca pojawił się były członek zarządu największych koncernów paliwowych.

  1. Kiedy można spodziewać się jakiegoś podsumowania kosztów i zysków tej współpracy?

O postępach rozwoju będziemy chcieli na bieżąco informować rynek – oczywiście w zakresie na jaki możemy sobie pozwolić w kontekście zachowania konkurencyjności platformy blinkee.city.

  1. Czy we franczyzie blinkee.city kupuje się jednoślady?

Blinkee.city oferuje dwa modele współpracy: franczyzę i model inwestorski. W obu tych modelach przedsiębiorca dokonuje zakupu jednośladów blinkee.city.

Model franczyzowy to rozwiązanie dla osób, które chcą zainwestować w innowacyjny transport i wprowadzić go na rynek lokalny (nowe miasto, w Polsce lub zagranicą). blinkee.city ze swej strony oferuje dużą niezależność biznesową przy jednoczesnym wsparciu dotyczącym prowadzenia, obsługi i wypromowania biznesu w nowej lokalizacji. Drugą propozycją jest model inwestorski „buy&share”, przeznaczony dla inwestorów, którzy chcą czerpać z biznesu zysk pasywny. Model polega na zakupie przez przedsiębiorcę dowolnej liczby jednośladów i włączeniu jej do istniejącej już floty w danym mieście. blinkee.city oferuje przy tym pełną obsługę i serwis pojazdów.

  1. Czy wszystkie miasta zagraniczne, gdzie jest blinkee.city, działają na zasadzie franczyzy?

Nie. Pojazdy blinkee.city są obecne w 7 lokalizacjach zagranicznych, z czego floty w Walencji i Sztokholmie należą bezpośrednio do firmy. Budapeszt, Pecs (Węgry), Split, Omis (Chorwacja) i Bukareszt (Rumunia) funkcjonują na zasadzie franczyzy.

  1. W jaką stronę idą w Polsce regulacje dotyczące użytkowania hulajnóg? Czy projekt regulacji mówi także o pozostawieniu ich gdziekolwiek?

W Polsce wciąż pracuje się nad regulacjami prawnymi dotyczącymi hulajnóg elektrycznych. Kwestią wymagającą zdefiniowania jest przede wszystkim to, po jakiej nawierzchni e-hulajnogi mogą się poruszać. Pakiet propozycji oferowanych w tej chwili przez władze polskie zakłada, że hulajnoga będzie w hierarchii prawnej traktowana podobnie jak rowery. Jak zapowiedział 7 czerwca wiceminister Rafał Weber, projekt nowej ustawy jest niemal gotowy i będzie procedowany zgodnie z procedurą legislacyjną.

  1. Jaka jest gwarancja na baterię?

Gwarancja na baterię w jednośladach blinkee.city to 3 lata.

  1. Jak wygląda tworzenie hulajnogi/skutera? Skąd są części, jaki jest ich koszt? Czy można znaleźć lokalnych dostawców w Polsce?

Konstrukcja hulajnogi została opracowana przez producenta wraz z blinkee.city. Pierwszym krokiem było określenie warunków, w jakich będzie funkcjonować hulajnoga podczas użytkowania w sharingu. Na podstawie tego opracowano prototyp i sprawdzono go. Potem producent rozpoczął poszukiwanie dostawców poszczególnych elementów składowych hulajnogi blinkee.city, aby móc stworzyć całość. Ponieważ jest to wspólny projekt, znalezienie części do hulajnogi na polskim rynku jest niemożliwe – pochodzą one z Chin. Produkt blinkee.city jest zaprojektowany do spełnienia najwyższych wymagań wytrzymałościowych i użytkowych, tak aby spełnić wszystkie warunki stawiane przez rynek sharingowy.

 

  1. Czy blinkee.city to rozwiązanie dla małych miejscowości? Czy to się tam w ogóle sprawdzi?

Nasze doświadczenia pokazują, że nowoczesny transport osobisty jest równie potrzeby w mniejszych miejscowościach, jak i w dużych aglomeracjach. Mniejsze miasta często zmagają się z problemem niewystarczającej oferty komunikacji miejskiej. Skutery i hulajnogi elektryczne zagospodarowują tę lukę, ponieważ są łatwo dostępne, stosunkowo tanie i zgodny z trendem eko. Jednoślady blinkee.city z sukcesem funkcjonują w takich miejscowościach jak Serock czy Powiat Ostrowski. Dzięki współpracy z UNIMOT chcemy rozszerzyć naszą ofertę na więcej takich lokalizacji.

Jakie są przychody z usługi e-hulajnóg w dużych miastach?

E-hulajnogi to jeden z elementów systemu elektromobilności, który bardzo dynamicznie rozwija się w Polsce i na świecie. Właśnie dlatego blinkee.city rozszerza swoją nowoczesną e-flotę, udostępniając użytkownikom elektryczne hulajnogi, skutery i rowery. Stały rozwój firmy pozwolił na uzyskanie przychodów za rok 2018 w wysokości 14,3 mln zł.

Czy samochodów elektrycznych jeszcze nie ma w użytku?

Samochód elektryczny blinkee.city to plan firmy na przyszłość, który aktualnie jest w fazie prototypu. Pojazd będzie dwuosobowy, o zasięgu ok. 100 km i prędkości maksymalnej do 80 km/h.